Flyhistorie

Historien om Kjeller, historier om Kjeller, og om flyhistorien.

Denne siden samler linker til flyhistorier av ulikt slag. Noen finner vi på inernett – og noen er samlet inn fra andre kilder. Har du kjennskap til en flyhistorie, er det fint om du tar kontakt med Kjellervenner på kjellervenner@gmail.com.

Kjeller flyplass
Det norske forsvar fikk sine første fly i 1912, ikke mer enn ca. 10 år etter at de første flyene i verden ble bygd.  Da hadde ikke Norge egen flyplass, men de militære lederne mente at den burde ligge i nærheten av Lillestrøm hvor det var mange store sletter. (Kilde: Skedsmo kommunes nettsider )

Flyfabrikken på Kjeller
I 2012 var det 100 år siden de første flyvninger fant sted på området vi i dag kjenner som Kjeller flyplass. De første – og antagelig noe ustøe – ferdene foregikk med den franske flytypen Maurice Farman Longhorn, en stor dobbeltdekker med skyvende propell drevet av en Renault V12-motor. Daværende Hærens Flyvevesen sikret seg lisensrettigheter for egenproduksjon, og dette arbeidet tok fatt fra 1916 av, først i trikkestallene på Sagene i Oslo, senere på Kjeller flyplass. I perioden 1921-40 ble det samlet produsert 110 fly av typene Kaje, Tiger Moth og Fokker CV på flyfabrikken. (Kilde: www.flyfabrikken.no)

1910 Baron Cederstrøms flyoppvisning
14.oktober 1910 dukket svenske baron Cederstrøm opp i Kristiania. Med seg hadde han intet mindre enn flyet ”Bilbal”. Dette var nytt for den jevne Kristianiaborger, og opp mot 20.000 mennesker hadde møtt opp på Etterstadsletta for å se på fenomenet. I sentrum fantes det knapt et hustak som ikke var fullt av mennesker. (Kilde: www.historie.no)

1912 – Første fly på Kjeller
Det første flyet kom til Kjeller med hesteskyss lørdag den 14.september 1912. Det var en Maurice Farman “Longhorn”.  (Kilde: Kjeller flyhistoriske forenings nettsider)

1934 – Flyhavari ved Huldervolden
Torsdag 19.juli 1934 styrtet flyvemaskin 149 – en  Kjellerbygget Tiger Moth DH82A -ved  Huldervolden i Trøndelag.  (Kilde: www.historie.no)

1950 – En Spitfire flyr seg ned i Samsjøen
Spitfire AC-P tok av fra Værnes for å utøve 15 minutters lavflyging ved Samsjøen. Flyet fikk høyre vinge ned i sjøen og styrtet. (Kilde: www.historie.no)

1953 – Flyger gjennomførte det umulige
Onsdag den 5.august 1953 lander fenrik Jan Larsen sin Vampire ZK-X på vannet i Trondheimsfjorden – og overlever, noe som ikke skulle være mulig. (Kilde: www.historie.no)